zondag 1 november 2015

Beeldend - Lesvoorbereiding



Les: Schilder een park in de herfst
Groep: 5/6

Voorbereiding
De kinderen gaan een park met herfstkleuren schilderen.
Een week eerder heb ik de kinderen opdracht gegeven een park te bezoeken en een paar mooie herfstige bladeren mee te nemen uit het park. Deze bladeren hebben ze deze les bij zich.
Doel: Aan het eind van de les hebben de leerlingen zelfstandig met plakkaatverf een schilderij gemaakt met daarop meerdere bomen. Aan de kleuren is te zien dat het park in herfstsferen verkeert.

Organisatie
Ik zorg dat er van tevoren genoeg vellen papier, potjes met water, kwasten en bakjes met meerdere kleuren verf klaarstaan.
Zodra de kinderen aan het werk mogen, deel ik de verf uit. Ik wijs een paar leerlingen aan die me helpen met het uitdelen van de potjes water, kwasten en vellen papier.

Oriëntatie
Introductie
Ik laat een afbeelding van een park in herfstsferen zien op het digibord. Ik vraag de kinderen wie er in het park is geweest. Daarna vraag ik ze hun verzamelde bladeren erbij te pakken. Gezamenlijk bekijken we alle bladeren. Welke kleuren zien we? Wat is het verschil met deze bladeren en degene die in de zomer aan de bomen hangen?
Dan kijken we weer naar de afbeelding op het digibord. Welke kleuren zien we hier? Hoeveel bomen zien jullie?

Informatie
Ik leg de leerlingen uit wat ze vandaag gaan maken: Een schilderij van een park in de herfst. Ik vertel dat ze in ieder geval een paar bomen moeten schilderen en dat ze gebruik moeten maken van verschillende kleuren. Verder mogen ze helemaal zelf weten wat er nog meer allemaal in het park is of gebeurt.

Instructie
Voordat ik de materialen uitdeel, licht ik kort toe hoe ze hiermee gaan werken:
-Verf kan je mengen om meer verschillende kleuren te krijgen
-Gebruik verschillende diktes kwasten
-Spoel je kwast uit in het water en droog hem weer af voordat je hem in een andere kleur doopt

Uitvoering
Terwijl de leerlingen aan het schilderen zijn, loop ik rond om te helpen.
Ik verwacht dat de leerlingen hulp nodig hebben bij het maken van verschillende kleuren door te mengen en bij het gebruiken van verschillende kleuren in één oppervlak.

Nabeschouwing
Wanneer een leerling klaar is, haal ik het schilderij op en leg deze op een veilige plek om te drogen. De leerlingen blijven aan hun tafeltje zitten en gaan bijvoorbeeld lezen.
Als alle leerlingen klaar zijn gaan we de opdracht nog even kort nabespreken.

Evaluatie
Ik praat kort met de kinderen over de opdracht. Hoe vonden ze het om dit te maken met verf? Zou het makkelijker of moeilijker zijn met potloden? Hebben ze zelf nog andere leuke ideeën omtrent de herfst? Is er iemand die wil vertellen wat hij gemaakt heeft? Is er iemand die heel graag zijn schilderij wil laten zien? Is er iemand die wil vertellen wat hij moeilijk vond?





Geen opmerkingen:

Een reactie posten