zondag 1 november 2015
Muziek - Luisteropdracht
Luisterles
Doelgroep: Groep 5
Doel: Ik laat de leerlingen kennis maken met analyserend luisteren naar muziek op basis van klankeigenschappen.
Inhoud: De leerlingen gaan luisteren naar verschillende klankeigenschappen en zelf een betekenis bedenken bij de muziek. Zowel klank als betekenis komen dus aan bod in deze les.
Twee luisterfragmenten:
Moussorgsky - The old castle https://www.youtube.com/watch?v=QSomvC6rwgU
Christopher Tin - Baba Yetu https://www.youtube.com/watch?v=IJiHDmyhE1A
Ik heb twee heel verschillende geluidsfragmenten gekozen, maar geen van beide is popmuziek. Dit heb ik expres gedaan, omdat kinderen tegenwoordig veel sneller met popmuziek in aanraking komen dan met andere stijlen. Ik vind het juist ook heel belangrijk dan kinderen meerdere stijlen muziek leren kennen.
Ik begin met 'Baba Yetu' van Christopher Tin. Deze is van de gekozen twee fragmenten het meest toegankelijk.
Ik vraag de kinderen eens even lekker gemakkelijk te gaan zitten, als de klas het aankan mogen ze van mij zelfs op de grond zitten of liggen. Ik vertel ze dat we eens even heel goed gaan luisteren naar het volgende luisterfragment. Daarbij geef ik ze de opdracht om een verhaal te verzinnen bij wat ze horen. Waar past deze muziek nou echt goed bij? Waar doet het je aan denken?
Ik laat het hele fragment horen en zorg dat de kinderen echt volledig stil zijn en heel aandachtig luisteren. Ik praat niet door de muziek heen maar corrigeer onrust met mijn blik of door erheen te lopen.
Als we het fragment één keer beluisterd hebben, vraag ik wie er een mooi verhaal heeft bedacht bij de muziek. Ik geef een aantal leerlingen de beurt om kort hun verhaal te vertellen. Samen komen we daarna tot de conclusie dat iedereen een ander verhaal heeft bedacht. Ik geef aan dat muziek dus duidelijk voor iedereen een andere betekenis kan hebben.
Ik vertel de kinderen dat we het fragment nogmaals helemaal gaan luisteren. Nu mogen ze gaan luisteren naar en nadenken over de volgende vragen:
-Herken je instrumenten?
-Wat hoor je? Hoge of lage tonen? Korte of lange tonen? Is het hard of zacht? Langzaam of snel? Is er veel afwisseling of is het veel van hetzelfde?
Deze vragen schrijf ik ook kort op het bord, anders wordt het teveel om te onthouden.
Ik zorg ervoor dat het weer helemaal stil blijft in de klas.
Na de tweede keer beluisteren bespreken we de vragen. Ik geef meerdere kinderen de beurt en geef ook mijn eigen opvatting over de muziek. Ik vraag als afsluiter van dit fragment wie de muziek mooi vond.
Dan gaan we door naar luisterfragment nummer twee: 'The old castle' van Modest Moussorgsky.
Ik kondig aan dat we naar iets anders gaan luisteren en vraag de leerlingen te komen staan.
Opdracht: Loop in stilte op deze muziek door het lokaal. Hoe zou je op deze muziek lopen? Als je behoefte hebt om iets anders te doen op deze muziek, bijvoorbeeld even zitten of ergens tegenaan leunen, dan mag dat.
Ik zet het fragment aan en zorg dat het stil blijft in de klas. Ik corrigeer flauw gedrag.
Na afloop van het fragment bespreken we kort wat iedereen deed. Waarom liep je zo? Zag je iemand iets heel anders doen?
Ik vraag de kinderen aan hun tafeltje te gaan zitten. We gaan het fragment nog een tweede keer luisteren. Ik geef de kinderen de opdracht om over de volgende vragen na te gaan denken:
-Welk verhaal past bij deze muziek?
-Kun je een emotie bedenken die past bij deze muziek? Vrolijk/boos/bang/verdrietig/enz.?
-Herken je instrumenten?
-Wat hoor je? Hoge of lage tonen? Korte of lange tonen? Is het hard of zacht? Langzaam of snel? Is er veel afwisseling of is het veel van hetzelfde?
Deze vragen schrijf ik ook weer kort op het bord.
Na afloop van de muziek bespreken we deze vragen. Meerdere kinderen krijgen weer de beurt en ik geef de kinderen ook de kans op elkaar te reageren. Ook hier vraag ik weer wie de muziek mooi vond.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten